Hvorfor registrere varemerke?

Hvorfor registrere varemerke?

Hvis du som person eller et firma har eller skal utvikle videre produkter og tjenester kan du være svært lønnsomt å få registrert varemerket. Det finnes mange gode grunner til hvorfor man burde gjøre dette, det vil være en stor og nyttig investering for fremtiden videre til produktet.

McDonalds
Photo by Highlight ID on Unsplash

Du vil vel at kunder og eller kjøpere skal bli lokket til det akkurat du eller ditt firma kan tilby dem. Hvorfor skal de velge og huske akkurat deg, dere. Markedet for varemerker er ekstremt stort og voksende, flere prøver seg for å nå toppen for å bli store og vellykkete virksomheter.

Du vil at ditt varemerke skal kunne skille seg ut blant flertallet. Det må være unikt og øyefangende for brukerne, noe de lett kan huske og gjenkjenne, ikke minst må det være bedre en konkerentene.

Varemerke

Hvis jeg gir deg kun tre beskrivelser så vil du kunne kjenne igjen og vite hva slags varemerke jeg snakker om, så lett og bemerkelsesverdig skal varemerket ditt være. Gir jeg deg fargen rødt og gult, så sier jeg bokstaven M. De fleste mennesker vet hva de tre beskrivelsene står for.

nike-varemerke
Photo by George Pagan III on Unsplash

Et av de mest kjente og berømte varemerkene, nemlig McDonalds. Logoen deres er så velkjent at alle vet hvor og hva det hører til. Selv om du kanskje ikke pleier å spise på McDonalds eller ikke syns noe om maten, så vet du fremdeles akkurat hvordan logoen deres ser ut og hva det står for. Det er det et bra varemerke burde gjøre. Og ikke minst så vil det øke og bedre markedsføringen.

Varemerket kan være mye forskjellig, som for eksempel:

  • Figurer, hologram, animasjon
  • Lyd, musikk, melodi
  • Bokstaver, ord, slagord
  • Farger
  • Smak, lukt
  • Navn
  • Logoer
  • Tall

Et bra eksempel på et smart valg av varemerket er Amazon. Når de som startet Amazon skulle velge navn og logoen som skulle bli varemerket, gjorde de noe veldig smart. Ordet Amazon står i store bokstaver med en gul og buet pil fra A til Z. Dette er en tilfeldighet, ettersom det forteller at Amazon har, selger alt fra A til Z, som er begynnelsen og slutten i det amerikanske alfabetet. Veldig klokt og originalt, ikke rart at Amazon er så kjent som det er.

Registrering av varemerke

Det er viktig å registrere varemerket ditt!  Dette kan du gjøre vie myndighetene ved å betale en sum penger jevnlig, kan all rett til varemerket være din for evig tid, ifølge varemerkelovene. Juridisk vil ingen andre kunne stjele eller kopiere ditt varemerket. Dette gjør at ingen kan forveksle ditt mot andre produkter. Om dette skjer kan du gå til retten med loven på din side.

Om du skal registrere ditt varemerket så kan det i noen tilfeller bli avslått for nettopp den grunnen at det er for likt noen andres varemerket. Det vil heller ikke bli godkjent om varemerket ikke har nok utskillende særpreg over seg.

Du må betale for å søke om varemerkeregistrering, da legger du inn en søknad hos Patentstyret i Norge, men om den ikke blir godkjent og avslått får du dessverre ikke pengene igjen. Prisen for å sende inn en søknad kan være så mye som 2900 kroner.

Men som sakt er dette en viktig del av selskapet du bygger, det blir ansett som en riktig og bra innvestering for den kommende fremtiden. Det er som regel hele 70% av alle søknader som går videre og blir godkjent og det beste med det er at godkjennelsen på ditt varemerket er dokumentert.  Registrering av varemerke anbefales å gjøre tidligst mulig. Varemerket går ut om ti år etter registrering, men da er det bare å registre på nytt. Du kan også tjene penger på å registrere varemerket, og du avtaler og lar andre bruke varemerket imot betaling.

Kjente varemerker

Det er utrolig mange varemerker, kjente og ukjente. Noen kjente varemerker i Norge kan vøre totalt ukjente for de i Amerika, og motsatt. Men noen varemerker er så berømte at de er blitt verdenskjente for alle i alle land.

amazon-varemerke
Photo by Bryan Angelo on Unsplash

De mest kjente, verdifulle og betydelige varemerkene er:

Varemerkene som er listet ovenfor er i kategorien av de 30 mest betydelige varemerkene i hele verden. Og selv om alle disse varemerkene er forskjellig, både til hvilken målgruppe og type mennesker de sikter inn hos, men også ulikheten på området de representerer. Selv om det er en stor og bred forskjell, så skal alle kunne forklare og vite hvordan de ser ut uten at hvem du er og gjør har betydning. Disse merkevarene har satt store spor i verden og i våre hoder.

Kilder: