Søkemotoroptimalisering, hvorfor er det viktig?

Søkemotoroptimalisering, hvorfor er det viktig?

Når man administrerer en nettside for bedriften eller privat, så hører man stadig om søkemotoroptimalisering.

Selv om man hører at dette er viktig å forholde seg til, så vil mange føle at dette er vanskelig da mange rett og slett ikke får taket på hva det faktisk betyr. Mange strekker seg til og med så langt at de mener søkemotoroptimalisering er et begrep bransjen har funnet på for å selge dem noe de ikke trenger.

Det er ikke rart at noen velger denne tilnærmingen til dette begrepet da dette er ganske fjernt fra hva de fleste som oppretter en nettside har noen planer om å ta stilling til. Mange oppretter nettsider kun på grunn av at de har et behov.

Enten trenger bedriften en nettside eller en nettbutikk slik at bruerne kan benytte den for å kjøpe produktene som selges eller for å finne informasjon om bedriften. Private oppretter blogger som de i hovedsak har tiltenkt skal leses av en gruppe medlemmer i en interessegruppe.

Selv om dette ofte er vinklingen til mange som etablerer seg på internett, så finnes det også mange som tenker gjennom alt av markedsføring før de i det hele tatt vurderer å etablere seg på nett. I internetts ungdom var ikke søkemotoroptimalisering så nøye da de som opprettet nettsider var i fåtall.

Det var mye større utfordring for de fleste å opprette en nettside da man måtte kunne en del om for eksempel html for å gjøre det. Det fantes få tilbydere av forenklede tjenester for å lage nettsider. Derfor ble man ofte rangert på en grei måte hos søkemotorene selv om man ikke hadde tatt stilling til hvorfor.

I dag er verden en helt annen. Flere og flere benytter seg av nettjenester, og på grunn av det dukker det stadig opp flere tilbydere. Flere tilbydere betyr mer konkurranse om forbrukerne. I dag merker de fleste som driver en fysisk butikk at konkurransen øker i forhold til salg av varer på nett. Mange har måttet innse at man har mistet markedet til fordel for nettbaserte løsninger.

For bare to-tre år siden foretrakk de fleste å kjøpe det meste av varer og tjenester fra personer på fysiske utsalgssteder, men dette har endret seg dramatisk de siste to-tre årene. I dag kjøper mange alt fra nettbutikker. I sjeldne tilfeller drar de til en fysisk butikk for å få tak i det de skal ha.

Hvis de gjør det, så er det fordi varene er på tilbud i en fysisk butikk eller kjede. I desperasjon har fysiske butikker måttet gå inn i tilbudskamper tidligere og tidligere for å fange det reduserte antall fysiske kunder.

Kampen er blitt så intens at man starter med tilbudskampanjer nesten før man har fått sesongens nye varer på markedet. For eksempel starter noen allerede med tilbuds-kampanjer i november i forhold til julehandelen. Inntoget av Black Friday er et eksempel på dette. Konkurransen har også utvidet dette begrepet til å gjelde uken før siste fredag i november, men hos noen strekker de det seg til å gjelde hele november.

Hva er søkemotoroptimalisering

Begrepet søkemotoroptimalisering kan virke ganske abstrakt for mange som egentlig ikke har forsøkt å forstå hvordan en søkemotor faktisk fungerer. Men mye er skjedd hos søkemotorene for å avgjøre hvem som skal få den beste rangeringen når man søker på spesifikke søkeord eller søkefraser.

I stedet for å kun basere rangeringen på indeksering av visse søkeord, som var konseptet i starten, så har endringen i bruken og ønsket om hvordan kundene benytter søkemotorene endret hva dette innebærer. Man inkluderer vurdering av brukernes sikkerhet, hvor mye besøkt sidene er, i tillegg til at brukervennligheten av nettsidene spiller inn.

For mer ytdypende informasjon, besøk https://mementor.no/søkemotoroptimalisering-seo/.

Brukeropplevelse i forhold til søkemotoroptimalisering

Brukeropplevelsen er en viktig faktor for søkemotorene. Grunnen til det er at de vil at du finner det som gir deg best svar på det du forsøker å finne ut av. Hvis søkemotorene gir deg et resultat som ikke stemmer med ønsket informasjon, så blir brukeren misfornøyd og ønsker kanskje ikke å benytte samme søkemotoren neste gang.

På grunn av brukervennlighet er søkemotoroptimalisering viktig for de fleste. Brukervennlighet gir økt mulighet for at brukerne fortsetter å benytte hjemmesidene, og det er derfor en fordel å benytte dette som retningslinje for design av nettsidene.